Kunstwerken
Fotoshoot,Thomas Raat,2004
CollectieSCHUNCK*
werk op papier,150 x 183 cm
MATERIAAL
Plakplastic en tape op papier
BESCHRIJVING
In het kunstwerk ‘Fotoschoot’ staat een figuur centraal met één voet in een emmer roze verf, in een onbestemde ruimte. Een fotograaf, helemaal zwart, opnames maakt. Het twee dimensionale werk houdt het midden tussen een ‘tekening’ en grafisch werk; het is helemaal gemaakt van met de hand uitgesneden plakfolies en tape, laag over laag aangebracht. Het wordt aan clips aan de muur gepresenteerd.
Thomas Raat (Leiderdorp, 1979) schildert met tape. Hij brengt het in lijnen aan op papier en voor figuren en vlakken gebruikt hij plakplastic. Voor zijn ‘schilderijen' neemt Raat krantenfoto’s of televisiebeelden als uitgangspunt. De vrolijk gekleurde vormen en lijnen van plastic werken vervreemdend op de vaak onheilspellende beelden. Door het grote formaat van zijn werken is afstand nodig om goed te kunnen zien wat er gebeurt en om de dynamiek van de werken te ervaren. De lijnen lopen soms van het midden uit het beeld en de plastic snippers dwarrelen er tussendoor, alsof er een explosie heeft plaatsgevonden.
CONDITIE
Het werk is in goede conditie. Het heeft geen starre drager, vaste inlijsting of een echt ophangsysteem. Het wordt los opgehangen. De vele lagen uitgesneden plakfolie en tape over elkaar heen zijn geen stabiele combinatie. Het werk zal steeds een beetje veranderen van vorm. De lijmlaag van plakfolie blijft flexibel, terwijl de lijmlaag van sommige tapes relatief snel veroudert. De PVC-folie zelf verandert van formaat door het (langzaam) migreren/uittreden van de plasticiser. Zo ontstaan door krimp van de folie smalle randjes met alleen de lijmlaag direct langs de rand van de folie. In die lijm hecht zich gemakkelijk stof en vuil. Ook vormen zich airpockets onder de verschillende folies, die kleine verschuivingen in de folie geven. Thomas Raat snijdt de vormen en lijnen uit in de folies tot vlakken, stroken en strips. Waar die smal zijn of spits eindigen, zal de folie het snelst loslaten en omkrullen.
Schunck is de eerste eigenaar en het werk is nog niet gerestaureerd.
TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Tot januari 2013 werd het werk in depot aan het schilderijenrek bewaard, bevestigd met papierklemmen. Vanwege het beginnende omkrullen van het werk aan de onderzijde is, na overleg met de kunstenaar, besloten om het werk tussen twee kapaline platen te bewaren. (Inlijsten/in baklijst plaatsen had niet zijn voorkeur.)
In november 2016 is er op advies van Stichting Restauratie Atelier Limburg een vel Melinex (met aan één zijde een siliconenlaag) aangebracht tussen de voorzijde van het werk en de Kapaline om te voorkomen dat stukjes plakplastic en tape naar verloop van tijd aan de kapaline gaat kleven.
Bij expositie van het werk wordt het aan clips aan de muur gepresenteerd.
Fotoshoot,Thomas Raat,2004
CollectieSCHUNCK*
werk op papier,150 x 183 cm
MATERIAAL
Plakplastic en tape op papier
BESCHRIJVING
In het kunstwerk ‘Fotoschoot’ staat een figuur centraal met één voet in een emmer roze verf, in een onbestemde ruimte. Een fotograaf, helemaal zwart, opnames maakt. Het twee dimensionale werk houdt het midden tussen een ‘tekening’ en grafisch werk; het is helemaal gemaakt van met de hand uitgesneden plakfolies en tape, laag over laag aangebracht. Het wordt aan clips aan de muur gepresenteerd.
Thomas Raat (Leiderdorp, 1979) schildert met tape. Hij brengt het in lijnen aan op papier en voor figuren en vlakken gebruikt hij plakplastic. Voor zijn ‘schilderijen' neemt Raat krantenfoto’s of televisiebeelden als uitgangspunt. De vrolijk gekleurde vormen en lijnen van plastic werken vervreemdend op de vaak onheilspellende beelden. Door het grote formaat van zijn werken is afstand nodig om goed te kunnen zien wat er gebeurt en om de dynamiek van de werken te ervaren. De lijnen lopen soms van het midden uit het beeld en de plastic snippers dwarrelen er tussendoor, alsof er een explosie heeft plaatsgevonden.
CONDITIE
Het werk is in goede conditie. Het heeft geen starre drager, vaste inlijsting of een echt ophangsysteem. Het wordt los opgehangen. De vele lagen uitgesneden plakfolie en tape over elkaar heen zijn geen stabiele combinatie. Het werk zal steeds een beetje veranderen van vorm. De lijmlaag van plakfolie blijft flexibel, terwijl de lijmlaag van sommige tapes relatief snel veroudert. De PVC-folie zelf verandert van formaat door het (langzaam) migreren/uittreden van de plasticiser. Zo ontstaan door krimp van de folie smalle randjes met alleen de lijmlaag direct langs de rand van de folie. In die lijm hecht zich gemakkelijk stof en vuil. Ook vormen zich airpockets onder de verschillende folies, die kleine verschuivingen in de folie geven. Thomas Raat snijdt de vormen en lijnen uit in de folies tot vlakken, stroken en strips. Waar die smal zijn of spits eindigen, zal de folie het snelst loslaten en omkrullen.
Schunck is de eerste eigenaar en het werk is nog niet gerestaureerd.
TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Tot januari 2013 werd het werk in depot aan het schilderijenrek bewaard, bevestigd met papierklemmen. Vanwege het beginnende omkrullen van het werk aan de onderzijde is, na overleg met de kunstenaar, besloten om het werk tussen twee kapaline platen te bewaren. (Inlijsten/in baklijst plaatsen had niet zijn voorkeur.)
In november 2016 is er op advies van Stichting Restauratie Atelier Limburg een vel Melinex (met aan één zijde een siliconenlaag) aangebracht tussen de voorzijde van het werk en de Kapaline om te voorkomen dat stukjes plakplastic en tape naar verloop van tijd aan de kapaline gaat kleven.
Bij expositie van het werk wordt het aan clips aan de muur gepresenteerd.
Plastics
Cellofaan (CE)
PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
CE is middengevoelig voor UV-straling, licht, hoge RV, schommelende RV en hoge temperatuur; laaggevoelig voor zuurstof en ozon en lage temperatuur.
Cellofaan (CE)
PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
CE is middengevoelig voor UV-straling, licht, hoge RV, schommelende RV en hoge temperatuur; laaggevoelig voor zuurstof en ozon en lage temperatuur.