Plastic Identificatie Tool
 
 
Kunstwerken
Soft washstand,Claes Oldenburg,1965
CollectieMuseum Boijmans Van Beuningen. Aankoop met steun van: Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds) mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds, gemeente Rotterdam en VSB Fonds 2006
Sculptuur,139,5 x 87 x 51 cm (h x b x d)

MATERIAAL
Vinyl zeil (wit, blauw en zwart), hout, rubber, rits, beschilderd hout, touw, schuimrubber (vulling), metaal (interne drager)

BESCHRIJVING
Soft Washstand is een grote sculptuur, gemaakt van voornamelijk wit vinylzeil. Het is de zachte, flexibele versie van een ouderwetse staande wastafel. De ‘achterwand’ is zwart en het blauwe stuk zeil stelt het water in de wasbak voor.

De drie kleuren vinylzeil zijn volgens een naaipatroon op maat uitgesneden en vervolgens tot een geheel aan elkaar genaaid. De kranen zijn gemaakt van wit beschilderde houten onderdelen en de stop is van wit geschilderd rubber. Ze hangen los aan een touw geregen aan het zeil van de wasbak. Aan de achterkant zit bovenin een grote horizontale rits, om de wastafel van vinylzeil over de interne metalen draagconstructie te kunnen trekken. Eventueel kan door deze opening vulmateriaal in de voet en de wasbak worden toegevoegd.

Popart-kunstenaar Claes Oldenburg (Stockholm 1929) maakt begin jaren zestig replica’s van gebruiksartikelen en voedsel, als kunstwerk en als multiple, bedoeld voor theatrale performances en verkoop in ‘The Store’ (1961-1964); een winkel, atelier en installatie ineen. Hij brengt daar zelf kunst aan de man als een gebruiksartikel. Later worden zijn werken steeds groter en gaat hij van harde objecten, zoals een wastafel, zachte versies maken.

CONDITIE
De conditie van deze sculptuur uit 1965 is relatief goed. Het vinylzeil is het belangrijkste materiaal in dit kunstwerk. Het heeft een beperkte levensduur. Het vinyl is op de meeste plaatsen nog soepel en glanzend van oppervlak. Op enkele plaatsen bovenin het beeld begint het zeil te vergelen. Het verliest daar aan soepelheid omdat de weekmakers uittreden onder de permanente spanning van het gewicht van de wasbak. Het wordt uiteindelijk bros en brokkelig. Er staat spanning op de naainaden bovenin en bij de einden van de rits. Op diverse plekken vormen zich barstjes, krasjes en rimpels in het vinyl. Door werking van het hout treedt barstvorming op in de verflaag van de kranen.

De conditie van het werk wordt regelmatig gecontroleerd. Het werk is enkele keren gerestaureerd. Daarbij zijn scheurtjes in het vinylzeil behandeld en opstaande verf van de beschilderde onderdelen geconsolideerd. De touwen waarmee de kranen oorspronkelijk vast zaten, zijn vervangen.

TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Het werk wordt opgeslagen in een op maat gemaakte houten kist. De spanning op het geheel door het gewicht van de wasbak, wordt opgeheven door ondersteuning
van het beeld met een houten balk in de kist, bekleed met schuim en Tyvek.

Op zaal heeft het werk grote aantrekkingskracht op bezoekers. Door zijn slappe vorm en herkenbare voorstelling nodigt het kunstwerk uit tot aanraken, tot het openen van de rits en helaas ook tot het deponeren van afval.

Voorkomen van aanraking door fysieke barrière en naast toezicht op zaal, monitoren van aanraking met behulp van een bewegingslogger. Daarnaast is het aan te raden om het in de opslag afgesloten te bewaren met een barrière van niet absorberend materiaal, zoals glas of polyester zodat de weekmaker langer op het materiaal blijft.


Plastics
Weekgemaakt Polyvinylchloride (PVC - P)


PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
Klik op de plastic voor de specifieke richtlijnen.