Kunstwerken
Wit terrarium,Couzijn van Leeuwen,2013
CollectieCentraal Museum Utrecht
Sculptuur,101 x 101 x 40,5 cm (h x b x d)
MATERIAAL
Piepschuim, deels gesmolten door föhn, karton, witte folie, papier-maché, ijzerdraad, houten latten, nieten, lijm, kit en witte verf
BESCHRIJVING
Het kunstwerk ‘Wit Terrarium’ geeft een inkijk in een wonderlijk wit landschap met planten, bloemen, vogels en bijzondere vruchten, omkaderd door een open wit framewerk.
Bij het maken van ‘Wit terrarium’ heeft hij geëxperimenteerd met piepschuim door het te (ver)vormen met een warme föhn. In de open plekken, ontstaan door het wegsmelten van het plastic, heeft hij vruchten, bloemen planten en vogels geplaatst, gemaakt van piepschuim, papier en dunne witte plastic folie. Wit beschilderde metaaldraden houden de bloemen en vogels in positie. Door de opstelling op een passende witte sokkel op ooghoogte is alles tot in detail te zien.
Specifiek Plastic
SCHUIMEN
Witte schuim: Expanded Polystyreen (PS, EPS expanded)
Vleugels/kapaline: Hard Polyurethaan (PUR hard)
FOLIES
Bloem/vogel: Polyethyleen (PE)
Bloemblad: Polypropyleen (PP)
RIGIDE
Touw: Polypropyleen (PP)
Couzijn van Leeuwen (Hoevelaken, 1959) werkt veel met karton en noemt zichzelf ‘master of cardboard and other upcycled materials’. Hij houdt van materialen waarmee je direct kunt werken; ongecompliceerd en licht, te bewerken met simpele gereedschappen zoals een stanleymes en een knijpnietmachine.
CONDITIE
Het kunstwerk is in 2014 aangekocht in goede conditie. Tijdens de vaste opstelling in 2015 is een kleine schade vastgesteld. Ook werd duidelijk dat door de open structuur het oppervlak van de vele witte onderdelen vatbaar is voor stof. Het werk is vervolgens gerestaureerd en schoongemaakt. De vraag is welke kunststof in ‘Wit Terrarium’ het eerst veroudert, vergeelt en vervalt, waardoor uiteindelijk het kunstwerk verandert: de folies, het piepschuim of iets anders zoals de lijm of kit.
TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Het object wordt opgeslagen in een stellingskast, afgedekt met Tyvek tegen stof en vuil.
Tijdens expositie staat het werk op een witte sokkel met dezelfde breedte en diepte als het ‘Terrarium’ om het publiek van zo dicht mogelijk bij het landschap te laten bekijken. Van Leeuwen ziet liever geen kap of glasplaten bij dit werk. Hij vindt dat een visuele inbreuk op het fragiele, lichtgewicht karakter van het werk. De ingecalculeerde risico’s tijdens tentoonstellingsperiodes zijn nu: verspreiding van vuil en stof in het witte materiaal, bezoekers die het object konden gaan aanraken/beschadigen.
Wit terrarium,Couzijn van Leeuwen,2013
CollectieCentraal Museum Utrecht
Sculptuur,101 x 101 x 40,5 cm (h x b x d)
MATERIAAL
Piepschuim, deels gesmolten door föhn, karton, witte folie, papier-maché, ijzerdraad, houten latten, nieten, lijm, kit en witte verf
BESCHRIJVING
Het kunstwerk ‘Wit Terrarium’ geeft een inkijk in een wonderlijk wit landschap met planten, bloemen, vogels en bijzondere vruchten, omkaderd door een open wit framewerk.
Bij het maken van ‘Wit terrarium’ heeft hij geëxperimenteerd met piepschuim door het te (ver)vormen met een warme föhn. In de open plekken, ontstaan door het wegsmelten van het plastic, heeft hij vruchten, bloemen planten en vogels geplaatst, gemaakt van piepschuim, papier en dunne witte plastic folie. Wit beschilderde metaaldraden houden de bloemen en vogels in positie. Door de opstelling op een passende witte sokkel op ooghoogte is alles tot in detail te zien.
Specifiek Plastic
SCHUIMEN
Witte schuim: Expanded Polystyreen (PS, EPS expanded)
Vleugels/kapaline: Hard Polyurethaan (PUR hard)
FOLIES
Bloem/vogel: Polyethyleen (PE)
Bloemblad: Polypropyleen (PP)
RIGIDE
Touw: Polypropyleen (PP)
Couzijn van Leeuwen (Hoevelaken, 1959) werkt veel met karton en noemt zichzelf ‘master of cardboard and other upcycled materials’. Hij houdt van materialen waarmee je direct kunt werken; ongecompliceerd en licht, te bewerken met simpele gereedschappen zoals een stanleymes en een knijpnietmachine.
CONDITIE
Het kunstwerk is in 2014 aangekocht in goede conditie. Tijdens de vaste opstelling in 2015 is een kleine schade vastgesteld. Ook werd duidelijk dat door de open structuur het oppervlak van de vele witte onderdelen vatbaar is voor stof. Het werk is vervolgens gerestaureerd en schoongemaakt. De vraag is welke kunststof in ‘Wit Terrarium’ het eerst veroudert, vergeelt en vervalt, waardoor uiteindelijk het kunstwerk verandert: de folies, het piepschuim of iets anders zoals de lijm of kit.
TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Het object wordt opgeslagen in een stellingskast, afgedekt met Tyvek tegen stof en vuil.
Tijdens expositie staat het werk op een witte sokkel met dezelfde breedte en diepte als het ‘Terrarium’ om het publiek van zo dicht mogelijk bij het landschap te laten bekijken. Van Leeuwen ziet liever geen kap of glasplaten bij dit werk. Hij vindt dat een visuele inbreuk op het fragiele, lichtgewicht karakter van het werk. De ingecalculeerde risico’s tijdens tentoonstellingsperiodes zijn nu: verspreiding van vuil en stof in het witte materiaal, bezoekers die het object konden gaan aanraken/beschadigen.
Plastics
Polyethyleen (PE)
Polypropyleen (PP)
Expanded Polystyreen (PS, EPS expanded)
Hard Polyurethaan (PUR hard)
PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
Omdat het werk merendeel uit piepschuim is gemaakt, worden de richtlijnen voor EPS geadviseerd. Klik op de plastics voor de specifieke richtlijnen.
Polyethyleen (PE)
Polypropyleen (PP)
Expanded Polystyreen (PS, EPS expanded)
Hard Polyurethaan (PUR hard)
PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
Omdat het werk merendeel uit piepschuim is gemaakt, worden de richtlijnen voor EPS geadviseerd. Klik op de plastics voor de specifieke richtlijnen.